ADS
ADS
ADS
Marcel Bolos si-a pus contabilii in cap. Aceștia s-au unit pe pagina de Facebook a lui Marcel Bolos privind e-TVA: „Avem copii acasă” / „Ați auzit de TVA la încasare?”
24/06/2024 10:50 in STIRI

Marcel Boloș, ministrul Finanțelor, a anunțat pe pagina sa de Facebook adoptarea procedurii pentru implementarea sistemului e-TVA, o măsură menită să optimizeze gestionarea datelor fiscale și să reducă evaziunea fiscală în România. Ministrul a subliniat că una dintre cele mai mari provocări ale administrației fiscale este prelucrarea și analiza volumului tot mai mare de date generat de diversele sisteme electronice fiscale introduse recent, cum ar fi RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, și altele, notează Hotnews.ro.

"Beneficiul utilizării instrumentelor informatice pentru prelucrarea masivă de date și detectarea neregulilor în comportamentul fiscal al contribuabililor este evident și incontestabil", a declarat Marcel Boloș, adăugând că digitalizarea administrației fiscale este estimată să contribuie cu 1% din PIB la veniturile statului.

Proiectul e-TVA, aprobat de Guvern, reprezintă un pas important în direcția eficientizării colectării TVA și reducerea deficitului de TVA. Acest sistem va permite contribuabililor să declare TVA-ul datorat pentru achizițiile din Uniunea Europeană printr-un decont precompletat, facilitând astfel procesul de conformare fiscală.

Deși ministrul a evidențiat beneficiile proiectului, acesta a stârnit critici din partea comunității contabile, care consideră că adoptarea măsurii fără o dezbatere publică adecvată a fost prematură și ar fi necesitat mai mult timp pentru consultări și ajustări.

Contabilii s-au adunat pe pagina sa pentru a-i explica ce este greșit la proiectul adoptat fără o dezbatere publică reală, în câteva zile.

Redăm mai jos o parte dintre comentariile de pe pagina Ministrului Marcel Boloș:

  • „Este evident că nu ați lucrat în mediul privat și nu aveți nimic în comun cu economia reală. Cum să nu-ți dai seama că la nimeni nu o să iasă decontul de TVA precompletat cu evidența contabilă? Este suficient să ai un furnizor cu TVA la încasare, bonuri fiscale de combustibil.
  • Înțeleg că între 20 și 25 a fiecărei luni trebuie sa fii apt. Nu poți fi bolnav, nu poți avea probleme de familie, nu poți avea sărbători, concedii, nunți, înmormântări, etc. Lucruri firești. Nu ne dorim minivacante fără număr, concedii lungi plătite ca cei care lucrează la stat. Dar această muncă neremunerată mereu sub amenințarea amenzilor e prea mult. De ce trebuie să dovedim că nu furăm atât timp cât marile furturi sunt tocmai la cei care impun această dictatură. Nu e posibil așa ceva. Vrem să trăim și noi!
  • Domnule Marcel Boloș, explicati-ne nouă, experților contabili, cu firme de contabilitate, cum vom reuși noi să verificam în 5 zile, lună de lună deconturile precompletate e-TVA la zeci de firme? Avem copii acasă, care se îmbolnăvesc, sunt răciți, sau poate suntem noi bolnavi, unii contabili poate se căsătoresc, și-au programat concedii între 20 și 25 ale lunii.
  • Ulterior, dacă sunt diferențe, și vor fi la majoritatea firmelor, în termen de 10 zile va trebui să vă răspundem la notificare. Conform codului muncii ar trebui să avem 10 zile de concediu de odihnă legate. Vă mulțumim, prin aceasta ordonanță, ne-ați privat dreptul la libertate.
  • O consultare cu experții contabili ați avut? Și dacă introduceți e-TVA și nu aveți în vedere toate aspectele fiscale, cum facem cu timpul nostru? Poate ne dați și niste instructiuni de cum să organizăm timpul. Ce garanție avem că va merge totul strună și nu vom pierde timpul în a explica eventuale greșeli din acest e-TVA? Și totuși, ce sperați să obțineți pentru beneficiul țării cu acest proiect implementat? Dar credeți că noi contabilii suntem cai de bătaie?
  • Ceea ce vreți să implementați prin aceste legi date în grabă, netestate și din dorința de a avea mai multi bani la buget, nu fac decât să îngreuneze munca contabililor, să descurajeze antreprenorii și să determine firmele mici să închida porțile. Se vede clar ca cei care dau și sustin aceste legi nu au habar de contabilitate și ce înseamnă întocmirea unor declaratii (300, 390, 394). Se vede clar: ZERO respect pentru sectorul privat!!!
  • Totuși, nu mai testam nimic? Tot ce s a introdus noutate a fost inițial testat. Ce e cu grabă asta? Încă nu funcționează corect noutățile introduse în acest an.
  • Domnule ministru, cum ați testat acest eTVA? Vreți să îl testați pe nervii noștri? De ce? Credeți că gaura din buget se umple dacă mai mor de stres cronic doi economiști sau se închid câteva firme plătitoare de TVA? Nu ne mai facem bine, scriem legi pe picior!
  • Vă felicit pentru realizare asta. Dacă nu eram noi contabilii aveați non factura, și ne loviți exact în plin concediu cu e-TVA. Perfect va felicitam ați reușit să uniți cea mai neunita meserie. Va facem munca de ani de zile, ca voi nu aveți specialiști, când nu va ies calculele mai dați o declaratie, sa o facem tot noi contabilii. Eu va întreb dacă o tara de contabili refuza sa va răspundă la notificări ce o sa faceți? Amendați o tara? Ca eu toate amenzile astea nu le vad decât ca stați la cerșit de amenzi în loc sa va faceți munca. În plus vedeți ca o sa încurajăm din ce în ce mai mult patronii ca au acces în Spv sa va conteste fiecare PV de amenda, asa ca să va fie învățare de minte si mai ales sa atragem si raspunderea inspectorului care a scris PV.
  • Domnule ministru, nu aveți nici o treabă cu partea practică. Îndrăznesc să spun ca nu ați depus în viața dumneavoastră vreun decont de TVA iar e-factura v-ar bate la zero. Nu este posibil să îngreunați în așa măsură mediul de afaceri cu aberații ca e-TVA. Suntem în continuă schimbare și implementare a câte ceva, pe banii contribuabililor. Modificărilor sau update-urile costă mult, pentru ca nu toată lumea folosește Saga. Oamenii sunt nevoiți să lucreze suplimentar pentru a face față. Respectul dumneavoastră față de mediul privat și față de breasla contabililor este zero. Rușine mare!
  • Oare dvs. sau oricare dintre cei care au propus și votat tâmpenia asta de OUG, câte deconturi de TVA (normale, din acelea banale) ați completat în vasta dvs experiență? Dacă răspunsul este 0 (zero) cum este cât se poate de evident, cum îndrăzniți să debitati astfel de bălării? Și dacă atât ați putut gândi/debita, măcar încercați s-o dregeti cumva acum, pe ultima sută de metrii iar acele notificări pe care le așteptați de la noi să fie jurnalele de vânzări și cumpărări și NIMIC altceva. Iar stimabilii din Anaf să-și ia datele singuri de acolo. Le oferiți marea șansă să aibă și ei satisfacția la final de lună că și-au meritat lefurile încasate.
  • Cine a propus e-TVA habar nu are despre cum se întocmește un decont. Și veți pune la o muncă total inutilă mii de profesioniști contabili pentru a compara mere cu pere. Decontul precompletat își va lua informațiile din e-factura și info transmise de casele de marcat.
  • În viața reală însă există și: – TVA la încasare (când deducerea/colectarea se efectuează la data plății/incasarii, nu la emiterea facturii) aspect pe care e-TVA nu are cum sa îl gestioneze- facturile emise B2C care nu se transmit in e-factura, deci nu vor apărea in e-TVA- facturile încasate prin casele de marcat (pt ca ați interzis utilizarea chitanței dacă agentul economic deține casa de marcat), deci veți dubla TVA ul colectat- bonurile cu CIF pe ele pentru care există drept de deducere în anumite limite (imposibil de gestionat în e-TVA)- deductibilitatea parțială funcție de specificul fiecărui agent economic.
  • Cum generati voi decontul de TVA precompletat? Adunati sumele din toate E-urile pe care le-ati inventat? Ati citit codul fiscal? Ati auzit de TVA la incasare, de deducerea de 50% la autoturisme, de colectarea TVA la avansurile incasate, de emiterea facturilor pt. Bonurile fiscale, de ajustarea TVA ? Decontul de TVA precompletat nu se va „pupa” cu decontul firmelor in 99% din cazuri. Cine va munci sa faca toate aceste verificari? Tot noi? Aveati toate parghiile sa verificati corectitudibea datelor declarate de contribuabili:Decontul de TVA -decl 390-decl 394-intrastatul-saft-efactura. Si poate nu sunteti bine informat dar si la e-factura sunt mari probleme. Firmele mari trebuie sa mai angajeze oameni care sa verifice daca facturile sunt trimise/primite corect (verificarea asta nu o face AI apasand un buton – astea sunt povesti).

 

 

 

COMMENTS