Ministerul Finanțelor a anunțat prelungirea schemei de compensare a motorinei pentru transportatorii de mărfuri și persoane, măsură valabilă până la 30 iulie 2025. Decizia vine pe fondul creșterii accizelor la carburanți, care va afecta direct prețurile la pompă pentru consumatorii obișnuiți, dar își propune să sprijine un sector vital al economiei.
Conform unui proiect de hotărâre de guvern, reducerea accizelor pentru motorina utilizată de transportatori va fi aplicată prin scăderea valorii ajutorului de stat din acciza standard ce va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025. „Nivelul redus al accizei la motorină va fi determinat prin scăderea valorii ajutorului de stat din nivelul standard al accizei aplicabile,” precizează documentul. Măsura urmărește menținerea competitivității transportului rutier, prevenirea reorientării către alimentarea din alte state și reducerea riscului de creșteri generalizate ale prețurilor.
Scumpiri iminente pentru populație
De la începutul anului 2025, accizele la benzină și motorină vor crește conform ajustării anuale cu rata inflației. Acciza la benzină va urca la 2.528 de lei pe mia de litri, iar la motorină la 2.317 lei, ceea ce va însemna o majorare de aproximativ 17 bani pe litrul de benzină și 16 bani pe litrul de motorină.
Comparativ cu anul 2024, când ajustările accizelor au determinat creșteri cumulate de 72 de bani pe litrul de benzină și 66 de bani pe litrul de motorină, majorările din 2025 sunt mai moderate. Totuși, impactul asupra prețurilor bunurilor și serviciilor va fi resimțit în continuare, având în vedere ponderea semnificativă a accizelor și TVA-ului în prețul carburanților.
Diferențe de tratament fiscal
În timp ce transportatorii vor beneficia de un mecanism de compensare, consumatorii obișnuiți vor suporta integral scumpirile, fapt ce ar putea genera nemulțumiri. Ministerul justifică această diferență prin necesitatea de a proteja lanțurile de aprovizionare și de a limita efectele inflației asupra costurilor de transport.
Această măsură, finanțată din bugetul de stat, are ca scop să atenueze efectele economice negative ale scumpirilor la carburanți, însă rămâne de văzut dacă impactul general asupra economiei și populației va putea fi amortizat eficient, notează EVZ.ro.