Reorganizarea implementată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) începând cu 1 aprilie 2025 a lăsat Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani aproape complet fără specialiști, în pragul unui colaps funcțional. În prezent, instituția care are în responsabilitate întreținerea, semnalizarea și deszăpezirea drumurilor naționale din județul Botoșani funcționează cu patru economiști și un singur inginer drumar, după ce posturile-cheie au fost desființate, notează Adevărul.ro.
Potrivit șefului SDN Botoșani, Dumitru Clipaciuc, unitatea a pierdut cinci funcții tehnice esențiale – trei posturi de șef de sector și două de șef de formație – toate ocupate de ingineri cu specializare în drumuri și poduri. „Din patru ingineri de specialitate pentru drumuri pe care îi aveam înainte, acum mai am doar unul activ. Un post nici nu mi l-a mai scos la concurs. (…) Acele posturi au fost desființate, ele nu mai există”, a declarat Clipaciuc.
Reorganizarea a dus inclusiv la situații absurde: angajați care au fost mutați teoretic la Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, dar care își desfășoară activitatea în continuare în Botoșani, însă fără atribuții clare sau fără condiții legale de muncă. Andrei Bucșă, fost șef de sector și lider de sindicat, este unul dintre aceștia. „De pe data de 1 aprilie până astăzi, eu n-am făcut nimic. Eu sunt mutat la Iași, dar cu loc de muncă la Botoșani. (…) SDN Botoșani nu mai are inspector pe linie de SSM, nu mai avem personal autorizat”, a precizat el.
Lipsa personalului calificat și a celor cu atribuții de coordonare pune în pericol desfășurarea activității în condiții normale, mai ales în cazul unor fenomene meteo extreme sau intervenții urgente. „Nu am cum să trec următoarea iarnă. (…) Nu mai am personal calificat care să intervină în caz de catastrofe, cum a fost în aprilie 2023 cu acel Cod Roșu. Atunci am avut un coleg decedat, nu am să uit niciodată”, a adăugat Clipaciuc.
Reprezentanții SDN Botoșani au sesizat Prefectura Botoșani în cadrul unei comisii de dialog social. Prefectul Dan Nechifor a declarat că va aduce problema în atenția conducerii CNAIR, subliniind necesitatea păstrării specialiștilor în teritoriu: „Punctul nostru de vedere este să păstrăm specialiștii pe drumurile din județul nostru, așa cum s-a procedat și în alte județe.”
În prezent, SDN Botoșani continuă să funcționeze în condiții improprii, cu un singur inginer pentru întreaga rețea de drumuri naționale din județ, ceea ce ridică semne de întrebare cu privire la siguranța rutieră și capacitatea de intervenție a instituției în următoarele luni.