Un bărbat din județul Botoșani a fost victima unei înșelătorii informatice elaborate, în urma căreia a pierdut nu mai puțin de 1.000.000 de lei. Incidentul a fost raportat pe 7 mai, când botoșăneanul a apelat numărul unic de urgență 112 și a reclamat că a fost înșelat.
Potrivit anchetatorilor, bărbatul este victimă a infracțiunilor de înșelăciune, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos.
Totul a început după ce botoșăneanul a fost sunat de un individ care s-a recomandat a fi reprezentant al Băncii Transilvania. Acesta i-a spus că din contul său ar fi fost efectuate plăți neautorizate în valoare de 5.000 de lei către o destinație externă și l-a întrebat dacă el a autorizat tranzacțiile. Deși bărbatul a verificat contul și a constatat că banii nu lipseau, povestea nu s-a oprit aici.
A doua zi, victima a fost contactată din nou, de această dată de pe un număr care părea a aparține instituției bancare – cel mai probabil falsificat prin metoda numită „spoofing”, o tehnică de disimulare a identității apelantului.
Aflat din nou în fața unei presupuse amenințări informatice, botoșăneanul a fost convins că datele sale bancare au fost compromise de un angajat al băncii și că este necesară luarea unor „măsuri de securitate urgente”. Sub această motivație, a fost îndemnat să instaleze pe telefon aplicații de tip remote-control, care i-au permis escrocului acces deplin la sistemul telefonului și autorizarea tranzacțiilor bancare.
În timpul apelului, care a durat aproape trei ore, escrocul a reușit să transfere 1.000.000 de lei către un cont Revolut. În momentul în care reprezentanții reali ai Băncii Transilvania au încercat să contacteze victima pentru confirmarea tranzacției suspecte, autorul, aflat încă în apel cu victima, a susținut că este vorba despre un robot automat și a convins-o să nu răspundă.
Abia după întreruperea apelului, botoșăneanul și-a dat seama că a fost înșelat și a alertat autoritățile.
Cazul se află acum în atenția poliției, care cercetează împrejurările producerii faptei și încearcă să identifice autorii și traseul banilor. Incidentul vine în contextul unui val de înșelătorii informatice care vizează tot mai frecvent persoane vulnerabile sau nepregătite în fața metodelor de fraudă cibernetică tot mai sofisticate.