Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, propune o reformă majoră în sistemul de angajare al cadrelor didactice, sugerând înlocuirea actualului examen de titularizare cu un examen național de licențiere didactică, inspirat de modelul rezidențiatului din medicină. Propunerea a fost detaliată luni, 19 mai, într-o declarație oferită pentru Edupedu.ro.
Oficialul a subliniat că actualul sistem de titularizare are atât avantaje, cât și deficiențe, printre care se numără birocrația excesivă și faptul că unii profesori valoroși sunt nevoiți să repete examenul.
„Ca titular ești mai protejat, circuli mai ușor de la o școală la alta – dar sunt și dezavantaje – birocrația și faptul că oameni valoroși ajung să repete examenul de titularizare”, a declarat ministrul Daniel David.
Cum ar funcționa noul sistem
Noua abordare propusă ar introduce un examen național organizat în centre zonale, unde candidații care obțin o notă de minimum 7 ar deveni „licențiați didactic”. Această calitate le-ar permite participarea directă la concursuri pentru posturi pe perioadă determinată sau nedeterminată, fie la nivelul școlilor, fie în cadrul centrelor de concurs.
„Dacă iei peste 7, devii licențiat în sistem. Asta te ajută pentru că, fiind licențiat, poți participa direct la concursuri pentru poziții – fie direct la școală, fie la un centru de concursuri”, a explicat ministrul.
Daniel David susține că sistemul ar oferi o cale mai eficientă și profesionalizată de acces în cariera didactică și că ar asigura un cadru mai echitabil pentru angajare, adaptat la nevoile reale ale unităților de învățământ.
De asemenea, posturile neocupate de candidați licențiați ar putea fi ocupate prin concursuri de suplinire, ceea ce ar menține flexibilitatea în sistem.
Legătura cu salarizarea și performanța
Ministrul a reiterat și necesitatea corelării salarizării cu performanța profesională:
„Trebuie să mărim salariul, să vină cu responsabilități. Trebuie să creăm indicatori care să le permită profesorilor să câștige mai mult – dar nu tuturor, ci celor care se implică mai mult.”
Reforma este în faza de viziune
Daniel David a precizat că inițiativa este momentan într-o etapă de consultare și conturare strategică, neexistând încă un ordin oficial de ministru:
„Nu am venit aici cu ordinul de ministru – discuțiile sunt la nivel de viziune și strategie.”
Reforma propusă ar putea marca una dintre cele mai importante modificări în cariera didactică din ultimele decenii, vizând profesionalizarea sistemului și reducerea birocrației în angajarea profesorilor.