Subiectul uniformelor școlare revine în atenția publică, după ce ministrul Educației, Daniel David, a redeschis discuția privind identitatea vizuală a elevilor. În timp ce actualul ministru susține o abordare voluntară, fosta ministră Ecaterina Andronescu insistă asupra beneficiilor uniformei și amintește că a inițiat o lege în acest sens, notează RomâniaTV.
„Eu, de obicei, sunt împotriva încolonărilor. Ce pot să spun este că aș încuraja școlile să facă acest lucru, dar nu aș vrea să impun din cabinetul de ministru”, a declarat Daniel David în cadrul unei conferințe de presă, subliniind că nu susține impunerea uniformei obligatorii la nivel național.
Ministrul a remarcat că în alte state, precum SUA, uniformele contribuie la identitatea și mândria elevilor, dar acolo deciziile se iau local, cu acordul comunității. „Mă întreb de ce ar trebui să le impunem, să fie obligatorii. Nu văd de ce. N-avem niciun studiu care să ne arate că ar conta mai mult, că ne ajută la ceva”, a adăugat acesta.
În contrapunct, Ecaterina Andronescu susține că subiectul nu este nou și că, în mandatul său, a inițiat Legea 35/2007, care includea prevederi privind obligativitatea uniformei școlare, din rațiuni ce țin de siguranța elevilor și de aspectele educative.
„Eu am fost inițiatoarea legii, care cred că poartă numele de Legea 35/2007 pe care am scris-o în ideea de a întări securitatea copiilor la intrarea și la ieșirea din școli, pe de o parte, și, pe de altă parte, și un aspect sau mai multe aspecte educative. Unul dintre ele este că îți crește mândria de sine că aparții unei școli”, a declarat aceasta pentru wowbiz.ro.
Fosta ministră subliniază că nu a urmărit o uniformizare forțată, ci a încurajat deciziile luate la nivelul fiecărei școli, prin consultarea elevilor, profesorilor și părinților. Argumentul principal: uniforma ar reduce discrepanțele sociale dintre elevi. „Uniforma scotea această diferențiere și discriminare într-un fel, pentru că cel care nu are se simte ușor umilit decât cel care are și se duce cu tot felul de haine care de care mai de firmă”, a spus Andronescu.
Ea a precizat că legea permite și acum utilizarea de însemne distinctive, precum cravata sau eșarfa, pentru a identifica apartenența elevilor la o anumită unitate de învățământ. „Când președintele nu a acceptat uniforma, am adăugat alte elemente de identificare: o eșarfă, o cravată. Există în lege să existe un semn distinctiv, e foarte important să existe”, a adăugat aceasta.
În privința dificultăților financiare care pot apărea, Andronescu propune ca statul să intervină acolo unde este cazul, folosind fonduri europene alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). „Am înțeles că în PNRR educația are o sumă importantă […]. Din această sumă, acolo unde familia dovedește că are o situație financiară pe care nu o poate acoperi costul uniformei, să poată fi contribuția statului român în acest sens.”