Ministrul Educației, Daniel David, transmite un avertisment clar părinților care încearcă să intervină în procesul de evaluare al elevilor, subliniind că aceștia nu au competența de a decide ce note merită copiii lor. Declarațiile ministrului vin pe fondul numeroaselor sesizări din partea profesorilor legate de presiunile exercitate de părinți asupra cadrelor didactice.
„Părintele trebuie să înțeleagă că nu este profesor, nu-i director de școală și nu dă note. Profesorii și școala trebuie să înțeleagă și să accepte rolul părintelui de contributor la actul de educație, dar asta nu înseamnă că părintele poate dicta bareme sau evaluări”, a declarat ministrul Daniel David, citat de Edupedu.ro.
Șeful Educației a subliniat că, deși implicarea părinților este esențială în sprijinirea educației propriilor copii, aceasta trebuie să se încadreze în limitele competențelor reale. „Trebuie create mecanisme prin care părintele să aibă o voce și să influențeze educația copilului, dar evaluarea rămâne în responsabilitatea profesorului”, a adăugat ministrul.
Profesorii acuză presiuni constante din partea părinților
Cadrele didactice semnalează tot mai des cazuri în care părinții nu acceptă decât notele maxime și contestă autoritatea profesorilor. Florina Rogalski, profesoară de Limba română la Școala Centrală din București, a declarat la TVR Info că există numeroși părinți care ignoră criteriile pedagogice și solicită în mod direct note mai mari pentru copii: „În clipa în care copilul n-a obținut aceste note, aproape că nu te ascultă.”
La rândul său, Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „I. L. Caragiale” din București, susține că unii părinți au așteptări nerealiste: „Uneori am senzația că părinții ne vor ca niște bone. E normal să stăm la aceeași masă, dar haideți să stabilim clar care sunt limitele fiecărei părți.”
Evaluarea elevilor se face conform reglementărilor oficiale
Potrivit ROFUIP 2024 (Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar), evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează pe parcursul întregului an școlar, exclusiv de către cadrele didactice, în baza unei metodologii standardizate. Intervențiile externe, indiferent de intenție, nu sunt compatibile cu principiile actului educațional, au avertizat oficialii.
Ministrul Daniel David a indicat că astfel de disfuncționalități trebuie corectate prin politici clare și printr-o colaborare bazată pe respect reciproc între părinți, profesori și conducerea unităților de învățământ.