Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, a declarat că analfabetismul funcțional este cea mai mare îngrijorare a sa în privința învățământului preuniversitar, subliniind că acest fenomen are consecințe grave asupra societății românești, inclusiv răspândirea teoriilor conspiraționiste și erodarea încrederii în instituțiile statului.
„Zona foarte mare de analfabetism funcțional, care ajunge în jur de 40% plus. Asta ne predispune la teorii conspiraționiste, ne predispune la manipulări, iar oamenii ajung să creadă în lucruri bizare, că vindecăm cancerul cu coada șoricelului, că pământul este plat, încep să atace instituțiile statului și ne mișcăm spre o societate în care anarhia începe să devină mai puternică, vocea celui care este mai agresiv, care strigă cel mai puternic, iar educația are o vină aici, în condițiile în care nu reușește să controleze acest analfabetism funcțional, care ne predispune la această pseudocunoaștere. Asta este o îngrijorare primordială”, a declarat ministrul, citat de G4Media și Agerpres.
Potrivit lui Daniel David, dimensiunea reală a fenomenului ar putea fi chiar mai gravă decât o indică datele oficiale, întrucât statisticile actuale vizează doar copiii care sunt efectiv prezenți în sistemul educațional.
„Între 3 şi 18 ani, aproape 18% dintre copiii care ar trebui să fie la școală nu merg la cursuri, așa că mă tem că zona de analfabetism funcțional este și mai mare. Și, atunci, trebuie să-i aducem la școală”, a subliniat ministrul.
Daniel David a mai avertizat că, fără intervenții sistemice în educație, România riscă să devină o societate tot mai vulnerabilă în fața manipulării, a neîncrederii instituționale și a dezinformării în masă.