Ministrul Educației, Daniel David, a declarat public că susține eliminarea Evaluării Naționale în forma actuală, considerând-o un sistem inechitabil care poate compromite viitorul unui elev din cauza unei singure zile nereușite. Anunțul a fost făcut într-un interviu acordat Digi24, în care ministrul a explicat că transformările nu vor avea loc pe termen scurt, pentru a nu perturba predictibilitatea educației.
„Pe termen lung eu sper să ajungem ca în alte țări, să nu mai dăm Evaluarea Națională”, a precizat Daniel David. Totodată, oficialul a subliniat că pentru actualii elevi de gimnaziu nu vor fi schimbări bruște: „Nu se schimbă nimic în acest an și cred eu nici anul viitor sau poate nici peste doi ani, fiindcă aceste lucruri trebuie să fie foarte predictibile.”
Critici asupra examenului actual
Ministrul a arătat că Evaluarea Națională se limitează la testarea a doar două materii – Limba Română și Matematica – deși învățământul gimnazial ar trebui să formeze competențe diverse. „Nu este corect să decizi parcursul unui elev doar pe baza unui examen punctual. Poate că în ziua aceea n-ai fost în formă, ai făcut o greșeală, și toată cariera sau viața îți este afectată”, a argumentat Daniel David.
Printre soluțiile propuse se află introducerea unor teste cu subcompetențe, astfel încât să fie verificate aptitudini mai variate, fără a crește numărul examenelor distincte. De asemenea, ministrul a vorbit despre necesitatea ca elevii să aibă o a doua șansă: „Dacă nota n-a fost mulțumitoare, să poți da un examen suplimentar la liceele care doresc să scoată un procent din locurile lor pentru un examen specific.”
Modele de bune practici din Vest
Daniel David a explicat că în statele vest-europene nu există evaluări naționale de tipul celei din România, ci sisteme mai flexibile, care să reducă presiunea și să ofere oportunități multiple de validare a cunoștințelor și abilităților elevilor.
Pentru viitorul apropiat, oficialul Educației a subliniat că elevii și profesorii trebuie să fie siguri că structura actuală a Evaluării Naționale rămâne neschimbată. În paralel, va fi demarat un proces amplu de consultare și analiză, cu scopul de a propune o reformă a modului de evaluare în gimnaziu.
„Cel puțin pe termen mediu, Evaluarea Națională trebuie regândită, iar pe termen lung îmi doresc un sistem mai echitabil și mai diversificat, în care competențele elevilor să fie evaluate într-o manieră mai completă și mai corectă”, a punctat ministrul Daniel David.