Peste 900 de directori de școală, alături de contabilii, administratorii de patrimoniu și secretarele din instituțiile respective, riscă să-și piardă funcțiile de conducere și administrative ca urmare a comasării unităților de învățământ prevăzute în proiectul de lege fiscal-bugetară promovat de Guvernul condus de Ilie Bolojan.
Anunțul a fost făcut sâmbătă, în direct la Digi24, de ministrul Educației, Daniel David, care a precizat că aceasta este estimarea oficială a impactului măsurii de creștere a pragului minim de elevi necesar pentru ca o școală să aibă personalitate juridică – de la 300 la 500 de copii.
Ministrul Educației a argumentat că această decizie face parte dintr-o strategie deliberată de „reorganizare și eficientizare” a sistemului de învățământ preuniversitar, afectat de o fragmentare excesivă.
„Este o măsură asumată în scopul eficientizării și reducerii birocrației. Ne propunem să avem un management mai concentrat și mai profesionist, iar resursele să fie direcționate mai mult către activitățile didactice propriu-zise”, a declarat Daniel David.
Potrivit publicației Edupedu.ro, modificarea intervine la mai puțin de un an de la intrarea în vigoare a noii Legi a educației (Legea 198/2023), care stipula printre principiile fundamentale descentralizarea și autonomia unităților de învățământ. În numele eficienței financiare, autoritățile propun acum consolidarea școlilor sub un număr mai redus de conduceri și structuri administrative.
Proiectul legislativ, cunoscut informal drept „legea Bolojan”, ridică pragul minim de elevi pentru personalitate juridică la 500 de copii, față de 300 anterior. Astfel, articolul LIII din proiect modifică articolul 16, alineatul (1) din Legea 198/2023, stabilind următoarele praguri:
- minimum 500 de elevi pentru școlile generale;
- minimum 500 de elevi, preșcolari și antepreșcolari pentru structurile mixte;
- minimum 250 de preșcolari și antepreșcolari;
- minimum 200 de antepreșcolari;
- minimum 300 de elevi pentru unitățile de învățământ postliceal;
- minimum 50 de elevi sau preșcolari în cazul unităților de învățământ special.
Noua formulă legislativă urmează să conducă la pierderea personalității juridice pentru sute de școli. Estimările Ministerului Educației indică aproximativ 900 de unități vizate.
În România funcționează în prezent circa 9.000 de directori și directori adjuncți la școlile, liceele și grădinițele publice, ceea ce înseamnă că aproape 10% dintre aceștia vor rămâne fără posturi de conducere.
Totodată, directorii care vor rămâne în funcție, în cadrul unităților comasate, vor avea norma de predare săptămânală majorată de la 6 la 14 ore și nu vor mai avea dreptul de a desfășura activități în regim „plata cu ora”. Practic, în momentul în care aceștia vor reveni la predare, profesorii care le supliniseră orele vor pierde la rândul lor respectivele catedre.
Proiectul de lege fiscal-bugetară urmează să intre în dezbaterea Parlamentului.