Grave erori în gestionarea procedurilor de achiziție publică pun în pericol finalizarea unor sectoare importante din Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8). Tronsoane întregi ale acestor proiecte strategice au fost eliminate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), lăsând în aer o finanțare de aproximativ 2,3 miliarde de euro, informează StirileProTV.
Deși o parte din lucrări sunt deja executate sau se află într-un stadiu avansat, lipsa fondurilor europene obligă autoritățile române să găsească resurse alternative, în special din bugetul de stat. O misiune dificilă, în contextul în care economia națională traversează o perioadă fragilă.
Autostrada A7, menită să lege Moldova de Muntenia și Ucraina, a pierdut finanțarea pentru porțiunea dintre Ploiești și Focșani, de aproximativ 150 de kilometri. Cu toate acestea, circulația este deja posibilă pe mai mult de 60% din acest segment, iar ultimele două loturi rămase, între Mizil și Buzău, ar putea fi finalizate în lunile următoare.
„Din loturile care ies din zona de finanțare PNRR, aproape 70% din bani sunt deja consumați, deci s-a scos din PNRR doar diferența de 30%”, a explicat Irinel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Comisia Europeană continuă să susțină financiar doar porțiunile dintre Focșani și Pașcani, unde lucrările sunt în plină desfășurare, unele atingând deja un progres de 30%.
„În PNRR au existat 420 de kilometri, au rămas 190. Pentru restul, statul trebuie să găsească bani”, avertizează Ionuț Ciurea, vicepreședintele Asociației Pro Infrastructură.
Un alt proiect afectat este Autostrada A8, denumită și Autostrada Unirii, care ar trebui să lege Moldova de Transilvania. Cei 55 de kilometri incluși inițial în PNRR nu mai beneficiază acum de sprijin european.
De asemenea, proiectul de modernizare a căii ferate Arad–Timișoara–Caransebeș a pierdut finanțarea PNRR, fiind și el în așteptarea unor surse alternative de finanțare.
În lipsa unor alocări bugetare suplimentare, soluția ar putea veni din fondurile structurale europene din viitorul exercițiu financiar. Acestea ar putea prelua cheltuielile rămase, facilitând astfel finalizarea proiectelor fără blocaje majore.
O veste bună vine însă din Oltenia: autoritățile anunță că, în săptămânile următoare, va fi dată în circulație ultima porțiune din drumul expres Craiova–Pitești, permițând traficul neîntrerupt, în regim de autostradă, între Craiova și Constanța.