Regimul normei didactice în învățământul preuniversitar va suferi schimbări importante începând cu anul școlar 2025-2026, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 141/2025. Actul normativ, cunoscut ca parte a pachetului legislativ „Legea Bolojan”, a fost publicat vineri noaptea, 25 iulie, în Monitorul Oficial și aduce cea mai importantă modificare a normei profesorilor din ultimii 30 de ani, informează Edupedu.ro.
Conform noilor prevederi, norma didactică standard pentru profesorii de gimnaziu și liceu va crește de la 18 la 20 de ore de predare pe săptămână, începând cu 1 septembrie 2025. Această modificare se aplică tuturor cadrelor didactice care dețin cel puțin o licență în cariera didactică.
Categorii și excepții prevăzute în lege:
- Învățători și profesori din învățământul primar: norma rămâne de tip „un post pe clasă”, dar aceștia vor avea 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână.
- Profesori cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, implicați în activități de mentorat: vor beneficia de o normă redusă de 18 ore pe săptămână.
- Profesori de instruire practică și maiștri-instructori: norma va fi de 26 de ore (cu licență), respectiv 22 de ore pentru cei cu gradul I și activitate de mentorat.
- Învățământ special: norma este de 18 ore pentru profesorii implicați în predare și terapii specifice, și 22 de ore pentru educatori și maiștri-instructori.
- Cadre didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I sau care dovedesc performanțe educaționale: pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore săptămânal, fără diminuarea salariului, în baza unei metodologii ce va fi aprobată de Ministerul Educației.
Totodată, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, legea prevede un regim tranzitoriu, care permite includerea în norma didactică a unor activități complementare precum:
- pregătirea pentru examenele naționale,
- activități remediale,
- sprijinirea performanței educaționale.
Modificările introduse de Legea 141/2025 vin în contextul reformelor mai ample prevăzute de noul cadru legislativ în educație și marchează prima creștere a normei didactice din anul 1995 încoace. Acestea vizează, potrivit autorilor legii, eficientizarea procesului educațional, dar și o distribuție mai echitabilă a responsabilităților în rândul cadrelor didactice.